måndag 21 mars 2011

Swedbanks historierevisionism

Swedbanks reklamfilm om ekorren flimrar förbi igen. När jag såg den första gången häpnade jag. Såg inte Swedbank ironin? I filmen sitter en förnumstig ekorre under en ek medan en anka som pratar om ”köp” i telefon kör racerbil rakt ut i en damm. I filmen symboliserar ekorren förstås Swedbank, men i verkligheten var Swedbank ankan som i full fart körde ner i dammen. Tala om historierevision.
Swedbank och SEB seglar alltså vidare som om ingenting har hänt. Kompisar undrar varför jag skrivit en bok om just Swedbank och krisen, Handelsbanken var väl lika illa ute? Nej. Det var den inte. Men det är inte många som verkar ha förstått att Swedbank var en hårsmån från att gå omkull medan Handelsbanken stod stadig. Kanske för att myndigheter och politiker gjorde sitt bästa för att mörka situationen när finanskrisens orkanvindar blåste. De talade inte om enskilda banker utan om ”Det svenska banksystemet.”
När jag intervjuade Anders Borg för min bok så satt en av hans medarbetare med. Personen var helt tyst under hela intervjun – tills Anders Borg lät undslippa sig ordet "Swedbank." Snabbt inflikade mannen att Borg såklart menade ”Det svenska banksystemet”, inte ”Swedbank.” Ironiskt svarade jag att ordet ”Swedbank” naturligtvis inte skulle stå i boken utan enbart ”Det svenska banksystemet”, vilket fick Anders Borg att le. Men det var inte banksystemet som höll på att gå under. Det var Swedbank. Även SEB var illa ute.
Anders Borg har dock, så här i efterhand, lättat på locket och låtit sanningen komma fram. På ett seminarium i januari i år sa han ”Sverige var mycket, mycket illa ute, i praktiken över kanten” några timmar år 2009. ”Om man inte fått Lettland i ordning hade två svenska banker troligen gått överstyr”, sa han. ”Jag har mycket svårt att se att vi inte hade varit i en sits där ett par av de svenska storbankerna hade fått tas över av staten", sa han.
Det verkar dock ha gått många förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar