torsdag 17 mars 2011

H&M tiger

När jag har så mycket att göra på jobbet att jag inte kan sova på nätterna funderar jag ibland på hur det skulle vara att jobba någon annanstans, på någon pressavdelning kanske. Till exempel verkar H&M:s pressavdelning vara ett lugnt ställe. De bara säger nej. Nej, till att intervjua K-J Persson, nej till det och nej till det. Verkar vara ett stillsamt liv.
Nu senast gällde det bomullspriserna. Jag ringde för att höra om vi kunde få intervjua någon om hur de rusande bomullspriserna har påverkat klädjätten. Nej, ingen på H&M säger någonting om någonting alls just nu för de är i en ”tyst period.” Bolagen brukar ha "tyst period" ett tag före rapporterna.
Jag ringer Kappahl och Hemtex. Jag får tag i Hemtex inköpschef och gör intervjun. När Kappahls informationschef ringer tillbaka låter det som att vi kunde ha fått intervjua dem också. Alla tre bolagen är noterade. H&M rapporterar 31 mars, Kappahl 30 mars och Hemtex 3 maj. Alltså borde H&M och Kappahl ha ”tyst period” samtidigt.
Om ni vill veta hur H&M påverkas av bomullspriserna får ni läsa Hemtexintervjun i senaste Affärsvärlden, effekten torde vara likartad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar