onsdag 16 mars 2011

Min vän i Tokyo

I Tokyo sitter en av mina kompisar just nu på Tokyo Electric, bolaget som driver de så omtalade kärnkraftverken. Hon är journalist och hon ska sitta där till midnatt. Då får hon avlösning. Klockan åtta imorgon bitti ska hon inta sin position igen. Medierna har reportrar där 24 timmar om dygnet. Allt för att snabbt kunna rapportera allt som händer.
Det känns helt absurt. Min kompis var här i somras och Affärsvärldens redaktion var i Japan för fem år sedan. Sverige och Japan är rika länder, men nu e-postar jag henne för att fråga om hon har mat och om jag ska skicka något till henne. Nej då, det behöver jag inte. Jobbet förser henne med mat på dagen, hon har fryst kyckling hemma och hon kan köpa fisk och grönsaker.
Men läget är osäkert. Byggnaden som hon jobbar i skakade hårt i fredagens skalv och hon tillhörde de tusentals som var tvungna att gå hem eftersom tåg och tunnelbana var stängda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar