onsdag 2 mars 2011

CISL - igen?

”Vet du att Mats Löfgren är föremål för en förundersökning, misstänkt för grovt svindleri?” Samtalet kommer i måndags kväll. ”Det är något som inträffade 2005, kan det vara CISL?”
CISL. För mig är våren 2007 oförglömlig, bland annat för den hårda press jag utsattes för efter att ha avslöjat härvan runt CISL-gruppen. Hatkampanjer på internet, hotfull stämning. Ja, det är inte särskilt glamoröst att avslöja en bubbla, särskilt inte när aktien faller 44 procent samma dag som den första artikeln. Inte bara de som ligger bakom bolaget, utan även aktieägare som har trott på budskapet blir förstås tvärarga. Det är den där idioten till reporter som har fel, var budskapet. Attackera vårt fina bolag på det sättet. Jag låg vaken på nätterna och räknade om. Och räknade om.  Kom på nya saker och räknade igen. Tills jag tyckte att jag var säker. Skrev nya artiklar. Vinden vände en månad senare när Stockholmsbörsen slängde ut CISL-aktien från First North, då blev mailen och kommentarerna övervägande positiva. Men det var en lång månad för mig. Väldigt lång.
Det kanske mest absurda i hela historien är när jag ringde till USA för att få tag i den firma som skulle värdera CISL:s amerikanska dotterbolag, en firma som enligt CISL hade ”en gedigen erfarenhet av att göra värderingar av noterade bolag på NYSE”, alltså New York-börsen. Jag kom till en telefonsvarare som meddelade att jag inte bara kommit till investmentbanken, utan hem till paret som drev den och – till ett hästtransportbolag.
Men för att återgå till Mats Löfgren. Våren 2005 satt han i en besvärlig sits. Han var ordförande och delägare i det lilla spelhallsbolaget Gamers Paradise som var noterat på Aktietorget. Gamers Paradise ägde en spelhall på Djäknegatan i Malmö och en på Södermalm i Stockholm samt mjukvara till dem. Visserligen hade spelhallen i Malmö fått inredningspris av tidskriften Forum i februari, men det hjälpte inte. Förlusterna hopade sig, året skulle sluta med en förlust på 24 miljoner kronor på en omsättning om 8 miljoner kronor. Bolaget var nära konkurs.
Den 15 juni 2005 meddelade Gamers Paradise att bolaget köpt Sports Betting Solutions, SBS, för egna aktier. SBS sade sig utveckla och marknadsföra teknik för drift av vadslagningsbörser samt äga en vadslagningsbörs. Det intressanta var köpeskillingen. Affären värderade SBS till 287 miljoner kronor. Några siffror om SBS, till exempel omsättning, framkom inte.
Om det är CISL-härvan Mats Löfgren är misstänkt för vet vi inte. Men han har tvingats lämna vd-posten i det bolag där han själv är huvudägare, Strict Corporate Finance, noterat på Aktietorget. Löfgren sägs anse att han är oskyldig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar