tisdag 22 mars 2011

Fromlet tagen av Japan

Hubert Fromlet är en underskattad person. I fredags intervjuade jag honom om Japan. Han har varit där mer än tjugofem gånger och kan landet.
I vanliga fall är han rätt formell och pratar endast ekonomi. Men nu berättade han om hur han på väg hem från en konferens i Tyskland hade sett många japaner på flygplatsen. De var på väg att flyga hem ”förmodligen för att inte lämna vänner och släktingar i sticket”, sa han. ”Det var en otäck känsla att de måste åka tillbaka till ett ställe som inte var säkert. Det kändes läskigt”, sa han.
En sak som är bra med Hubert Fromlet är att han verkligen reser till de länder han täcker. När jag en gång var på SEB för att höra deras prognos om Baltikum berättade den person jag pratade med att han inte hade varit där. Det kan man verkligen inte säga om Fromlet.
Hubert Fromlet täckte i sin egenskap av chefekonom på Swedbank även Baltikum. Och han såg oroande tecken på en bubbla där, enligt flera källor. Innan den bubblan brast i finanskrisen slutade Fromlet på Swedbank. En källa hävdade att han fick sparken för sin syn på Baltikum. Men själv ville han inte säga något om varför han slutade då jag, under krisen, frågade honom. Nu är han i alla fall professor i internationell ekonomi vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.
Hur han tar sig dit har jag ingen aning om. Men i Stockholm hände det att han åkte blå tunnelbanelinje till jobbet på Swedbank. Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel, berättade en gång för mig att han och Fromlet brukade vara de enda med slips och prenumererad tidning på den linjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar