tisdag 8 mars 2011

Blåst av Anders Wall


Det dimper ner ett erbjudande i e-posten om att intervjua finanslegenden Anders Wall som fyller 80. Vi brukar aldrig nappa på sådant, men om vi får intervjun exklusivt så kan vi tänka oss det. Pr-byrån lovar. Wall ställer inte upp för SvD Näringsliv, inte för DI, inte för DN Ekonomi, inte för DI Weekend och inte för Veckans Affärer. Men är kultursidor okej? frågar pr-kvinnan. Jovisst, kultursidor är okej. Morgonsoffor då? Visst, också okej. Utländska tidningar? Jovisst, okej.
Så har vi vår överenskommelse. Anders Wall ska inte synas i de tidningar vi talat om innan Affärsvärlden kommer ut på onsdagen, en dag före hans stora födelsedag. Han ska enbart dyka upp på kultursidor, i morgonsoffor och utländska tidningar. Utmärkt. Allt glasklart.
Jag får intervjua Anders Wall på hans kontor på Strandvägen i Stockholm fredagen före sportlovet. Han är jättetrevlig, berättar fascinerande historier och visar sin läckra konst. Jag skriver artikeln på sportlovet i fjällen och åker skidor emellan.
På söndag morgon slår jag upp Svenska Dagbladet. Och ser Anders Wall på ett helt uppslag. I SvD Näringsliv. Walls taleskvinna Cari Hildebrand hävdar att hon inte vet något om någon utlovad exklusivitet och berättar att Dagens Industri också har intervjuat Wall. Pr-byrån hävdar att Hildebrand visst vet om överenskommelsen.
På måndag behöver jag egentligen inte ens öppna Dagens Industri. De brukar köra saker som är lite mer tidlösa på måndagar och jag förstår att Wall är med. För säkerhets skull bläddrar jag, och visst, där är han.
Jag tycker att vi ska spola vår intervju, som inte har gått i tryck än. Men den är sex sidor lång och redan layoutad och klar. Vi kan inte få in något annat på ett par timmar. Den åker iväg till tryckeriet.
På tisdagen beklagar jag mig på en lunch över sakernas tillstånd. Och får veta att DI också var lovad en exklusiv intervju.
Och nu läser jag precis i Resumé att Linda Skugge var ”offensiv och ringde upp finansmannen Anders Walls stab” för att erbjuda Skugge & Co:s, hennes pr-byrås, tjänster.
”Samarbetet med Skugge & Co har fungerat väldigt bra. De jobbar otroligt engagerat och prestigelöst. Det är snabba puckar och effektivt”, säger Cari Hildebrand till Resumé.
Säkert. Men missförstånd om exklusivitet uppstår vanligen inte hos professionella pr-byråer.

2 kommentarer:

  1. Tack för ett jättebra inlägg! /Johanna

    SvaraRadera
  2. Skönt sanningssägande som satte fart på Resumé efter deras hyllningsartikel. Men jag blir lite bekymrad när jag ser dig citerad i Resumé så här: "efter det som hände kommer vi framöver att inte ta något alls som pr-byråer erbjuder oss". Svårt att tro att du menar allvar. Dels innebär det att ni drar alla över en kam (varken jag eller någon PR-person i min närhet har nånsin bluffat om exklusivitet), dels gör tidningen läsarna en otjänst med en sådan princip. Ni borde värdera nyheter och uppslag för vad de är, inte efter vem som förmedlar dem.

    bästa hälsningar,
    Bertil Myhr
    Springtime

    SvaraRadera