torsdag 10 februari 2011

UD:s hemligheter

Loggar in på min e-post nu ikväll och får mig ett gott skratt. Som jag nämnde tidigare sågade jag nyligen Svensk Exportkredit i en artikel. En konsult hade gått igenom SEK, men Utrikesdepartementet ville inte lämna ut vare sig konsultrapporten eller uppdragsbeskrivningen. Hemligt var svaret. Nå, jag begärde sekretessprövning. Resultat kom i kväll, exakt 23 dagar efter min begäran, som UD är skyldig att behandla skyndsamt. Svaret var att det mesta inte gick att lämna ut, sekretess gällde. Det enda som UD tyckte gick att avslöja var:
”Det finns anledning att göra en genomgång av Svensk Exportkredit (SEK).” Ja, det håller jag verkligen med om.
Och  ”Analysen är planerad att ske under en kort och intensiv tidsperiod och senast vara rapporterad den 8 november 2010, med en delrapportering den 7 oktober 2010. Analysen ska redovisas skriftligt och muntligt enligt närmare överenskommelse med Regeringskansliet.”
De enda slutsatser jag kan dra av det är att rapporten blev försenad, eftersom UD sa att den var klar precis före julafton, eller att UD ljuger om när den blev klar. Det vore inte första gången en rapport är försenad. Det vore inte heller första gången någon försökte begrava obehagligheter strax före jul eller midsommar när journalisternas huggtänder är oslipade.
Tyvärr kan man dra en hel massa andra slutsatser om UD:s sekretess. Både Riksrevisionen och Riksgälden har i mycket kritiska, offentliga, rapporter redan gått igenom Svensk Exportkredit. Riksgälden ansåg att om nu staten skulle driva bolaget vidare skulle SEK i alla fall flyttas från UD. Detta är självfallet en mycket känslig tå för UD. Helt enkelt en fråga om makt och prestige.
I en demokrati är transparens och öppenhet av yttersta vikt. En konsultutredning om SEK är knappast något som hotar landets säkerhet. När jag tänker efter borde jag nog sätta skrattet i halsen. UD skriver att jag kan begära att frågan prövas av ett statsråd. Det skulle vara spännande att höra vad utrikesminister Carl Bildt, som bloggar om både det ena och det andra, har att säga om saken. Men eftersom det hela lyder under handelsminister Ewa Björling lär jag aldrig få veta det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar