tisdag 1 februari 2011

Att såga någon

Hur förklarar man för någon att man tycker att deras bolag bör få silkessnöret? Och att det är precis det man tänker skriva? Tja, själv bet jag ihop och sa sanningen till Johan Winlund, kommunikationsdirektör på Svensk Exportkredit, SEK, när han frågade vad artikeln jag höll på med skulle handla om. "Att SEK bör läggas ned", sa jag. Det tyckte inte han, förklarligt nog. Han höll snabbt ett försvarstal för det eminenta heltstatliga bolaget och hade jag inte haft på fötterna i form av kritiska rapporter från både Riksgälden och Riksrevisionen kanske jag hade börjat svaja i min övertygelse. Dessutom tänkte jag på hur SEK hade lånat ut en halv miljard till Sparbanksstiftelsernas förvaltningsbolag i början av år 2008, för att förvaltningsbolaget skulle kunna köpa fler aktier i Swedbank... Vad det har med stöd till svensk exportindustri att göra kunde inte ens Winlund förklara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar