Ointressanta initiativ
Det dimper ner att pressmeddelande, det brukar dimpa ner sådär en femtio per dag, om att Folksam är ”med i nytt initiativ”, Global Network Initiative, GNI. Jag gäspar. Självfallet är jag för att det svenska kundägda försäkringsbolaget "tillsammans med bland andra IT-företagen Google och Microsoft” ska arbeta för mänskliga rättigheter på internet och inom telekommunikation. Men ändå.
Detsamma gäller när det kommer pressmeddelanden om att företag ”jobbar för miljön.” Jag ögnar snabbt – och slänger. Ändå är jag en utpräglad miljövän. Mina barn har haft tygblöjor, jag komposterar matavfall, källsorterar (inklusive diskar mjölk- och yoghurtpaket), slänger väldigt lite sopor, åker buss till jobbet. Men dessa så kallade miljönyheter åker obevekligen in i e-postens papperskorg.
Jag tror att mitt ointresse, som jag för övrigt tror delas av många, beror på att det hela är för flummigt, för abstrakt, för svävande. Det som fångar intresse är konkreta nyheter. Visst finns det företag som gör konkreta saker för miljön, och några av dem, som Wallenius och Scandic, har jag också skrivit om. Men vad exakt ska Folksam egentligen göra i GNI? Sitta med i styrelsen eller vad? Vad åstadkommer GNI? Går det ens att påvisa något konkret resultat? Kort sagt: mindre snack, mer verkstad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar